متــــخصص جـــــــراحــــی رینـــــــــوپـــــــــلاستــــــــــی

جراحی سینوس

سینوس ها حفره هایی در داخل جمجمه فرد هستند که در اطراف چشم ها و بینی و جلوی صورت قرار دارند. این حفره ها به سبک شدن جمجمه کمک می کنند. آنها همچنین مخاط تولید می کنند که رطوبت را به مجاری بینی می افزاید. مخاط یک لایه محافظ برای کمک به جلوگیری از ذرات ناخواسته مانند آلاینده ها، خاک و ارگانیسم های عفونی ایجاد می کند.

سینوس ها با مژک ها پوشانده شده اند که سلول های مو مانند بسیار ظریفی هستند. مژک ها به تخلیه مخاط از مجرای سینوس ها و خارج شدن به داخل بینی کمک می کنند.

جراحی سینوس چیست؟

جراحی سینوس روشی است که هدف آن باز کردن مسیرهای سینوس ها و رفع انسداد است. این یک گزینه برای افرادی است که عفونت‌های سینوس مداوم و مکرر دارند، برای افرادی که ساختار سینوسی غیرطبیعی دارند یا رشد غیرطبیعی در سینوس دارند. خانم دکتر نرگس میکانیکی اغلب قبل از توسل به عمل جراحی، درمان ها و روش های دیگری را انجام می دهد. اگر اینها جواب نداد، ممکن است جراحی انجام شود

دلایل جراحی سینوس

هدف از جراحی برداشتن هر چیزی است که مسیرهای تخلیه سینوس ها را مسدود می کند. این عمل ممکن است شامل حذف موارد زیر باشد:

ممکن است یک فرد برای درمان مسائل مختلف به جراحی سینوس نیاز داشته باشد.

سینوزیت

سینوزیت تورم سینوس ها یا مجاری بینی است. گاهی اوقات به آن عفونت سینوسی می گویند. فرد مبتلا به سینوزیت ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

• فشار در اطراف بینی، چشم ها یا پیشانی
  • بینی گرفتگی
  • تخلیه ضخیم و تغییر رنگ بینی
  • سرفه
  • گرفتگی سر و سردرد
  • ترشح پشت حلق بد مزه
  • انسداد گوش یا تغییر در شنوایی

دلایل دیگر

همچنین ممکن است به دلیل عفونت‌های دیگر، انسداد مداوم، رشد غیرطبیعی و سایر مسائلی که باعث التهاب در مجاری بینی و سینوس‌ها می‌شود، جراحی سینوس مورد نیاز باشد.

پولیپ بینی

پولیپ بینی تورم پوشش بینی در داخل مجرای بینی و سینوس ها است. اندازه آنها می تواند متفاوت باشد اما معمولاً به شکل قطره است. پولیپ ها یا خوشه های بزرگتر ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شوند و بر حس بویایی فرد تأثیر بگذارند. آنها همچنین می توانند سینوس های فرد را مسدود کنند که منجر به عفونت می شود. برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی از پولیپ بینی نداشته باشند. با این حال، موارد رایج عبارتند از:

• بینی مسدود شده که منجر به مشکل در تنفس می شود
  • آبریزش بینی
  • عفونت های مکرر سینوسی
  • ترشح پشت حلق
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • درد صورت
  • خر و پف
  • آپنه خواب

انواع جراحی سینوس

رایج ترین نوع جراحی سینوس، جراحی آندوسکوپی سینوس است. با این حال، روش های دیگری وجود دارد که ممکن است انجام شود.

جراحی با هدایت تصویر

جراحی آندوسکوپی با هدایت تصویر روش جدیدتری است که ممکن است برای اشکال شدید انسداد سینوس یا بعد از جراحی های قبلی سینوس توصیه شود.

در این نوع جراحی علاوه بر استفاده از آندوسکوپ، از یک سیستم نقشه برداری تقریباً سه بعدی برای نشان دادن موقعیت ابزار جراحی به جراح استفاده می شود. این کار با استفاده از سی تی اسکن و سیگنال های مادون قرمز انجام می شود.

با استفاده از این راهنما، جراح می تواند مسیرهای سخت سینوس را طی کند و بافت ها و سایر انسدادها را با دقت حذف کند.

عملیات  Caldwell-Luc

این روش کمتر رایج است و بیشتر تهاجمی است. این عمل معمولا زمانی انجام می شود که رشدی در داخل حفره سینوسی وجود داشته باشد.

هدف از عمل Caldwell-Luc حذف ضایعات و بهبود تخلیه سینوس است. این یک مسیر بین بینی و حفره زیر چشم به نام سینوس ماگزیلاری ایجاد می کند. این پنجره سپس به تخلیه ی سینوس ها کمک می کند.

جراح در فک بالا، بالای یکی از دندان های مولر دوم داخل دهان، بریدگی ایجاد می کند. سپس از طریق این برش وارد حفره سینوس می شوند. این جراحی ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس  (FESS)

FESS  با ابزاری به نام آندوسکوپ انجام می شود. این وسیله یک لوله فیبر نوری با نور و نازک است. آندوسکوپ برای رسیدن به دهانه سینوس ها وارد بینی می شود. سپس میکرو تلسکوپ ها و ابزارهای جراحی را می توان از آندوسکوپ عبور داد و برای انجام این روش استفاده کرد. جراح از این ابزارها برای برداشتن بافت های انسدادی و سایر انسدادها برای پاکسازی سینوس ها استفاده می کند.

کل این روش از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و جای زخم کمی باقی می ماند. ممکن است مقداری تورم ایجاد شود، اما به سرعت ناپدید می شود. فردی که این جراحی را انجام می دهد معمولاً فقط برای مدت کوتاهی احساس ناراحتی خفیف می کند.

FESS  را می توان به طور مکرر انجام داد. همچنین می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد.

بیشتر بخوانید:

عمل جراحی بینی مدرن عمل ترمیمی بینی

روند بهبود پس از جراحی سینوس

پس از انجام جراحی سینوس، ممکن است از پک کردن بینی استفاده شود. پک کردن بینی عبارت است از قرار دادن مواد گاز مانند استریل در مجرای بینی برای کنترل خونریزی.

استفاده از پکینگ بستگی به نوع جراحی انجام شده دارد. بسته بندی می تواند قابل جذب باشد و به مرور زمان حل می شود. اگر پک کردن غیر قابل جذب باشد، پزشک باید آن را خارج کند.

دوره نقاهت بسته به عمل جراحی انجام شده و سایر عوامل مانند سن و سلامت عمومی متفاوت است. با این حال، بسیاری از افراد پس از جراحی سینوس ناراحتی بسیار کمی را تجربه می کنند. اکثر افراد می توانند در همان روز جراحی به خانه بروند.

بسته به وسعت جراحی، ممکن است در طول دوران نقاهت به فرد داروهای مسکن تجویز شود.  پس از عمل، معمولاً موارد زیر تجربه می شود:

• ناراحتی خفیف
  • گرفتگی بینی
  • مقدار کمی خونریزی

افراد باید دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت های بعدی به دقت دنبال کنند و تمام داروها را طبق دستور مصرف کنند. آنها ممکن است مجبور شوند در 2 هفته اول پس از جراحی تغییراتی در برنامه روزانه خود ایجاد کنند.

داروهای رایجی که بعد از عمل شما تجویز می شوند اغلب شامل شستشو با سرم نمکی، استروئیدها و آنتی بیوتیک ها هستند.

خطرات جراحی سینوس

عوارضی که ممکن است در حین جراحی سینوس رخ دهد اغلب نادر است و شامل موارد زیر است:

خون ریزی

خونریزی بعد از جراحی معمولاً در 24 ساعت اول اتفاق می افتد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است دیرتر، پس از روزها یا حتی هفته ها رخ دهد. اگر لخته ای در پارتیشن استخوانی بین مجاری بینی که معمولاً سپتوم نامیده می شود ایجاد شود، باید آن را برداشت.

تغییرات در صدای افراد

سینوس ها بر رزونانس صدای افراد تأثیر می گذارند. عارضه جراحی سینوس گاهی اوقات می تواند منجر به تغییر در صدای فرد شود.

مشکلات بینی

جراحی سینوس معمولا جریان هوا را بهبود می بخشد. با این حال، در موارد نادر، جراحی می تواند این مشکل را بدتر کند. همچنین ممکن است مقدار کمی از بافت اسکار در مجرای بینی ایجاد شود که برداشتن آن به روش دیگری نیاز دارد.

عوارض داخل جمجمه

سپتوم به سقف بینی می چسبد. این لایه نازک استخوان ممکن است در طی جراحی سینوس آسیب ببیند. با این حال، این یک عارضه بسیار نادر است.

مایع مغز می تواند به بینی نشت کند و در موارد شدید می تواند منجر به عفونت در پوشش داخلی مغز مانند مننژیت شود. در حالی که این مشکل بسیار نادر است، اغلب در حین انجام جراحی اولیه شناسایی و ترمیم می شود.

از دست دادن بویایی یا چشایی

پس از جراحی سینوس، حس بویایی فرد معمولاً به دلیل بازیابی جریان هوا بهبود می یابد. با این حال، بسته به میزان تورم یا عفونت در موارد نادر می تواند بدتر شود. این اغلب موقتی است اما می تواند طولانی شود.

آسیب به چشم یا بافت اطراف آن

از آنجایی که سینوس ها بسیار نزدیک به چشم هستند، گاهی اوقات ممکن است خونریزی در چشم رخ دهد. این امر زمانی اتفاق می افتد که لایه نازکی از استخوان که سینوس را از چشم جدا می کند آسیب ببیند. این نادر است و باز هم معمولاً در حین انجام جراحی لکه بینی و درمان می شود.

موارد دیگر ممکن است منجر به تغییر در نحوه عملکرد مجاری اشک شود و باعث پارگی بیش از حد شود.

عفونت

مقابله با عفونت های سینوس دلیل اصلی انجام جراحی سینوس است. فرد مبتلا به سینوزیت ممکن است در اثر جراحی دچار عفونت های دیگری در این ناحیه شود.

با این حال، این عارضه نیز در صورتی امکان پذیر است که فرد برای عفونت طولانی مدت سینوسی تحت عمل جراحی قرار نگیرد.

جایگزین های جراحی سینوس کدام اند؟

قبل از متوسل شدن به جراحی، پزشک انواع درمان های دیگر را امتحان می کند. طیف وسیعی از داروها وجود دارد که ممکن است صادر شود، و همچنین روش های دیگری که ممکن است علائم را بهبود بخشد.

این درمان های دیگر عبارتند از: